- po 1 godzinie
- po 24 godzinach
- po 48 godzinach
- po tygodniu
- po miesiącu
- po 6 miesiącach
- po roku.
Jeśli wykonamy wszystkie powtórki zgodnie ze schematem powinniśmy na trwałe zapamiętać nową informację.
W ostatnim poście prosiłam Cię o zrobienie testu, dotyczącego Twojego naturalnego sposobu uczenia się. Dzisiaj przyszedł czas na wskazówki, jak możesz wykorzystać swoje naturalne preferencje w procesie uczenia się języków obcych.
Polecane
sposoby uczenia się języka obcego dla wzrokowców (W):
SŁOWNICTWO:
a) przesłanie do pamięci
krótkotrwałej:
- grupowanie słów
- skojarzenia
- wyobrażenia myślowe
- sporządzanie rysunków – znaczeń słówek
- sporządzanie map myślowych
- tworzenie obcojęzycznej atmosfery
- technika zastępowania słów
b) przesłanie do pamięci
długoterminowej:
- mapy myśli
- pisanie zdań zawierających nowopoznane słowa
- naklejki na przedmioty w obcym języku
- posługiwanie się kartkami.
KONWERSACJA:
- kierowanie oczu do góry podczas mówienia
- rozmowa w małych grupach
- omawianie scenek i rysunków
- wyobrażanie sobie siebie samego mówiącego w obcym języku.
GRAMATYKA:
- układanie i zapisywanie zdań z nowymi wyrazami
- pisanie struktur gramatycznych i zasad kolorowymi mazakami
- częste czytanie objaśnień gramatycznych
- oglądanie obcojęzycznych programów telewizyjnych.
WYMOWA:
- wyobrażanie sobie mówiącego obcokrajowca
- śledzenie pracy ust nauczyciela
- oglądanie obcojęzycznych programów telewizyjnych.
Polecane
sposoby uczenia się języka obcego dla słuchowców (S):
SŁOWNICTWO:
a)
przesłanie do pamięci krótkotrwałej:
- skojarzenia
- sporządzanie map myślowych i omawianie ich na głos
- tworzenie obcojęzycznej atmosfery
- technika zastępowania słów (i wypowiadanie ich na głos)
b)
przesłanie do pamięci długoterminowej:
- posługiwanie się kartkami i wypowiadanie słów na głos lub w myślach
- nagranie słówek i zwrotów na dyktafon i odtwarzanie ich
- mówienie zdań z nowymi zwrotami
- wydawanie odgłosów kojarzących się ze znaczeniem danego słowa.
KONWERSACJA:
- tłumaczenie słówek i zdań innym osobom
- słyszenie w myślac samego siebie mówiącego w obcym języku
- rozmawianie w myślach ze sobą samym w obcym języku
- odgrywanie scenek w wyobraźni lub na głos
- naśladowanie mowy nauczyciela i obcokrajowców, dla których język, którego się uczysz, jest językiem ojczystym.
GRAMATYKA:
- powtarzanie prawidłowych form za nauczycielem – na głos lub w myślach
- powtarzanie samemu prawidłowych form na głos
- słuchanie z płyt zdań z prawidłowymi formami oraz powtarzanie ich
- słuchanie obcojęzycznych stacji radiowych
- nagrywanie samego siebie z prawidłowymi strukturami gramatycznymi na dyktafon
- zabawy słowne z prawidłowymi formami.
WYMOWA:
- powtarzanie za nauczycielem – na głos, w ostateczności w myślach
- śpiewanie obcojęzycznych piosenek
- słuchanie tekstów i dialogów z płyt
- słuchanie obcojęzycznych stacji radiowych i powtarzanie na głos wymowy
- oglądanie obcojęzycznych stacji telewizyjnych
- nagrywanie własnego głosu na dyktafon i późniejsze ich odtwarzanie.
Polecane
sposoby uczenia się języka obcego dla kinestetyków (R):
SŁOWNICTWO:
a)
przesłanie do pamięci krótkotrwałej:
- skojarzenie
- wyobrażenia myślowe
- odgrywanie scenek
- przedstawianie znaczeń słów przed lustrem z równoczesnym wypowiadaniem ich
- dotykanie przedmiotów i wypowiadanie na głos ich obcojęzycznego brzmienia
- mapy myśli
- tworzenie obcojęzycznej atmosfery
- technika zastępowania słów będąc w ruchu
b)
przesłanie do pamięci długoterminowej:
- posługiwanie się kartkami i bycie w tym czasie w ruchu
- mapy myśli
- zapisywanie nowych słów i ich znaczeń z pamięci
- odtwarzanie znaczeń słów w ruchu, kojarzącym się z danym słówkiem
- układanie wyrazów z wyciętych pojedynczych liter.
KONWERSACJA:
- naśladownie ruchu ust nauczyciela i obcokrajowców, dla których język którego się uczysz jest językiem ojczystym
- odgrywanie scenek
- gestykulowanie podczas mówienia w obcym języku
- wyobrażanie sobie i wczuwanie się w to, że mówi się biegle w obcym języku.
GRAMATYKA:
- zapisywanie prawidłowych form
- odgrywanie scenek z zastosowaniem poznanych form gramatycznych
- "pisanie" palcem nowopoznanych form na dłoni.
WYMOWA:
- odgrywanie scenek
- powtarzanie słówek za nauczycielem lub nagraniem i w tym czasie bycie w ruchu (np. poruszanie dłońmi lub chodzenie)
- przyswajanie sobie nowych form w pierwszej kolejności poprzez słuchanie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz