niedziela, 15 lipca 2012

Uczenie się języka obcego w zależności od preferencji

Kiedy uczymy się czegoś i chcemy zapamiętać to na dłużej, proces zapamiętywania musi przejść przez kilka etapów. Na początku to, czego się uczymy, trafia do pamięci bardzo krótkotrwałej, gdzie pozostaje przez kilka - kilkanaście sekund. Jeśli tego nie utrwalimy, przepadnie. Jeśli uda nam się wpasować nową informację w nasz system wiedzy, informacja trafia do pamięci krótkotrwałej (około minuty), czyli jest szansa że je zapamiętasz. Przesłanie informacji do pamięci długoterminowej polega na utrwaleniu go poprzez powtórki z następującą częstotliwością: - po 10 minutach
- po 1 godzinie
- po 24 godzinach
- po 48 godzinach
- po tygodniu
- po miesiącu
- po 6 miesiącach
- po roku.
Jeśli wykonamy wszystkie powtórki zgodnie ze schematem powinniśmy na trwałe zapamiętać nową informację.

W ostatnim poście prosiłam Cię o zrobienie testu, dotyczącego Twojego naturalnego sposobu uczenia się. Dzisiaj przyszedł czas na wskazówki, jak możesz wykorzystać swoje naturalne preferencje w procesie uczenia się języków obcych.







Polecane sposoby uczenia się języka obcego dla wzrokowców (W):

SŁOWNICTWO:

a) przesłanie do pamięci krótkotrwałej:
  • grupowanie słów
  • skojarzenia
  • wyobrażenia myślowe
  • sporządzanie rysunków – znaczeń słówek
  • sporządzanie map myślowych
  • tworzenie obcojęzycznej atmosfery
  • technika zastępowania słów
b) przesłanie do pamięci długoterminowej:
  • mapy myśli
  • pisanie zdań zawierających nowopoznane słowa
  • naklejki na przedmioty w obcym języku
  • posługiwanie się kartkami.

KONWERSACJA:

  • kierowanie oczu do góry podczas mówienia
  • rozmowa w małych grupach
  • omawianie scenek i rysunków
  • wyobrażanie sobie siebie samego mówiącego w obcym języku.

GRAMATYKA:

  • układanie i zapisywanie zdań z nowymi wyrazami
  • pisanie struktur gramatycznych i zasad kolorowymi mazakami
  • częste czytanie objaśnień gramatycznych
  • oglądanie obcojęzycznych programów telewizyjnych.

WYMOWA:

  • wyobrażanie sobie mówiącego obcokrajowca
  • śledzenie pracy ust nauczyciela
  • oglądanie obcojęzycznych programów telewizyjnych.


Polecane sposoby uczenia się języka obcego dla słuchowców (S):

SŁOWNICTWO:

a) przesłanie do pamięci krótkotrwałej:
  • skojarzenia
  • sporządzanie map myślowych i omawianie ich na głos
  • tworzenie obcojęzycznej atmosfery
  • technika zastępowania słów (i wypowiadanie ich na głos)

b) przesłanie do pamięci długoterminowej:
  • posługiwanie się kartkami i wypowiadanie słów na głos lub w myślach
  • nagranie słówek i zwrotów na dyktafon i odtwarzanie ich
  • mówienie zdań z nowymi zwrotami
  • wydawanie odgłosów kojarzących się ze znaczeniem danego słowa.

KONWERSACJA:

  • tłumaczenie słówek i zdań innym osobom
  • słyszenie w myślac samego siebie mówiącego w obcym języku
  • rozmawianie w myślach ze sobą samym w obcym języku
  • odgrywanie scenek w wyobraźni lub na głos
  • naśladowanie mowy nauczyciela i obcokrajowców, dla których język, którego się uczysz, jest językiem ojczystym.

GRAMATYKA:

  • powtarzanie prawidłowych form za nauczycielem – na głos lub w myślach
  • powtarzanie samemu prawidłowych form na głos
  • słuchanie z płyt zdań z prawidłowymi formami oraz powtarzanie ich
  • słuchanie obcojęzycznych stacji radiowych
  • nagrywanie samego siebie z prawidłowymi strukturami gramatycznymi na dyktafon
  • zabawy słowne z prawidłowymi formami.

WYMOWA:

  • powtarzanie za nauczycielem – na głos, w ostateczności w myślach
  • śpiewanie obcojęzycznych piosenek
  • słuchanie tekstów i dialogów z płyt
  • słuchanie obcojęzycznych stacji radiowych i powtarzanie na głos wymowy
  • oglądanie obcojęzycznych stacji telewizyjnych
  • nagrywanie własnego głosu na dyktafon i późniejsze ich odtwarzanie.


Polecane sposoby uczenia się języka obcego dla kinestetyków (R):

SŁOWNICTWO:

a) przesłanie do pamięci krótkotrwałej:
  • skojarzenie
  • wyobrażenia myślowe
  • odgrywanie scenek
  • przedstawianie znaczeń słów przed lustrem z równoczesnym wypowiadaniem ich
  • dotykanie przedmiotów i wypowiadanie na głos ich obcojęzycznego brzmienia
  • mapy myśli
  • tworzenie obcojęzycznej atmosfery
  • technika zastępowania słów będąc w ruchu

b) przesłanie do pamięci długoterminowej:
  • posługiwanie się kartkami i bycie w tym czasie w ruchu
  • mapy myśli
  • zapisywanie nowych słów i ich znaczeń z pamięci
  • odtwarzanie znaczeń słów w ruchu, kojarzącym się z danym słówkiem
  • układanie wyrazów z wyciętych pojedynczych liter.

KONWERSACJA:

  • naśladownie ruchu ust nauczyciela i obcokrajowców, dla których język którego się uczysz jest językiem ojczystym
  • odgrywanie scenek
  • gestykulowanie podczas mówienia w obcym języku
  • wyobrażanie sobie i wczuwanie się w to, że mówi się biegle w obcym języku.

GRAMATYKA:

  • zapisywanie prawidłowych form
  • odgrywanie scenek z zastosowaniem poznanych form gramatycznych
  • "pisanie" palcem nowopoznanych form na dłoni.

WYMOWA:

  • odgrywanie scenek
  • powtarzanie słówek za nauczycielem lub nagraniem i w tym czasie bycie w ruchu (np. poruszanie dłońmi lub chodzenie)
  • przyswajanie sobie nowych form w pierwszej kolejności poprzez słuchanie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz